PROBLEMI U KRUŽNOM TOKU

Prilaz iz pravca Dobrovca stvara probleme, vozače zabrinjava učestalo oduzimanje prednosti

14.02.2025. 11:08 | 2498 pregleda | Objavio: Dinko Kliček | Rubrika: Vijesti

Novi kružni tok u Lipiku, smješten na spoju glavne Ulice Matije Gupca te nasuprotnih ulica Frankopanske i Hrvatske mladeži, neosporno je pridonio boljoj prometnoj protočnosti. Međutim, kao i svaki novitet, nakon određenog vremenskog odmaka (u ovom slučaju 9 mjeseci) i ovaj je pokazao određene anomalije.

Mnogi naši čitatelji i sugrađani koji svakodnevno koriste ovu relaciju, skrenuli su nam pažnju na problem prometovanja u kružnom toku, odnosno klasično oduzimanje prednosti, kao i blizinu točke obaveznog zaustavljanja ili usporavanja vozila koja dolaze pred kružni tok. U najvećoj mjeri, riječ je o zapadnoj poziciji prilaza kružnom toku, odnosno o vozilima koja dolaze iz pravca Dobrovca i bez zaustavljanja ulaze u kružni tok, ne obraćajući pažnju na vozila koja se već nalaze u njemu, a potencijalno žele skrenuti u Ulicu hrvatske mladeži (prema bazenima). Ako se i zaustave, priđu toliko blizu kružnom toku da vozači/ce nisu sigurni hoće li se vozilo zaustaviti ili ne. Osim toga, kad je u pitanju veliko teretno vozilo, iako je propisno zaustavljeno ono ostavlja vrlo malo prostora (dovoljno, ali doista malo) za isključenje u sporednu ulicu. To kod neiskusnih ili onih nesigurnijih vozača izaziva nelagodu, opasna kočenja, nedozvoljena zaustavljanja u kružnom toku i sl.

Postavlja se pitanje, je li u pitanju samovolja i nesmotrenost pojedinaca ili možda nedovoljno jasna signalizacija koja nagovještava ulaz u ovu, za Lipik, još uvijek novu regulaciju prometa.

Mnogi će ovdje reći da se radi o klasičnom nepoznavanju i kršenju propisa, međutim, stvari nisu tako jednostavne. I sami smo se uvjerili više puta u ovu vrstu prekršaja – riječ je bila uglavnom o vozilima ostalih hrvatskih tablica (ne daruvarskih), što nam govori da se u pravilu ne radi o lokalnim vozačima koji su se već navikli na kružni tok, već o onima u tranziciji, što dalje samo pojačava utisak da je u pitanju nedovoljno primjetna i jasna signalizacija.

Ne želeći nikoga preispitivati, a uvjereni da će ukazivanje na ovaj problem biti iskorišteno u službu prevencije, poslali smo upit Hrvatskim cestama o mogućnostima dodatne signalizacije na prilazu kružnom toku.

U nastavku donosimo naš upit i zaprimljeni odgovor.

„Potaknuti brojnim upitima naših čitatelja i sugrađana, obraćamo Vam se u vezi problema u prometnom funkcioniranju novog kružnog toka u centru Lipika, a koji se odnose na učestala kršenja propisa, tj. česta i opasna oduzimanja prednosti onih vozila koja nailaze iz smjera zapada (označeno na priloženoj fotografiji). Na temelju opažanja sudionika u prometu smatramo da bi problem većim dijelom mogao proizlaziti iz nedovoljno jasne horizontalne signalizacije na prilazu iz tog smjera.

Konkretno, vozila koja dolaze iz pravca zapada često ulaze u kružni tok bez potrebnog zaustavljanja ili usporavanja, što ugrožava postojeća vozila u kružnom toku. Ovo dovodi do situacija u kojima vozila iz smjera sjevera, koja namjeravaju napustiti kružni tok na trećem izlazu (ulica Hrvatske mladeži), moraju zaustaviti unutar kružnog toka kako bi izbjegla sudar. Kako je zaustavljanje u kružnom toku prometnim propisima zabranjeno, ovo stvara dodatni rizik za sigurnost svih sudionika u prometu.
Ovaj kružni tok je novost u našem gradu, pa razumijemo da ovakvi prometni propusti dijelom proizlaze iz starih navika vozača i prijašnjih pravila prometovanja. Zato vas molimo da razmotrite mogućnost dodatne signalizacije (poput horizontalnih oznaka) ili postavljanje drugih upozoravajućih znakova.

S obzirom na navedeno, molimo Vas sljedeće:

  1. Provjeru postojeće horizontalne signalizacije na prilazu iz smjera zapada kako bi se utvrdilo je li dovoljno jasno označena obveza prilagođavanja brzine i davanja prednosti vozilima u kružnom toku.
  2. Mogućnost dodatnog označavanja na kolniku, u skladu s prometnim standardima, kako bi se dodatno naglasila obveza zaustavljanja ili usporavanja.
  3. Razmatranje postavljanja dodatne vertikalne signalizacije ili drugih mjera (npr. reflektirajućih oznaka ili ležećih policajaca prije ulaska u kružni tok) koje bi poboljšale vidljivost i svijest vozača o obvezi poštivanja prednosti.

ODGOVOR HRVATSKIH CESTA

„Kružno raskrižje na državnoj cesti DC47 u Lipiku (Raskrižje ulica Ul. Matije Gupca, Trg Franje Tuđmana, Frankopanske i Ul. hrvatske mladeži) u potpunosti je izgrađeno i obilježeno sukladno projektu i pripadajućoj građevinskoj dozvoli. Na svim prilazima kružnom raskrižju postavljena je odgovarajuća vertikalna signalizacija B01 i B45-6 te na cestovnim otocima uz kružni tok B47 i K05 što je standardni način označavanja predmetnih raskrižja. S obzirom na to da se dionica nalazi u naselju, ograničenje brzine iznosi 50 km/h te nije potrebno dodatno ograničenje iste. Ako se pokaže potreba postoji mogućnost da se označe dodatne oznake na kolniku u obliku H76 (trokut) te H06 „linija vodilja“. Dodatna vertikalna signalizacija nije predviđena niti potrebna samim time što je ograničenje brzine već 50 km/h.  Oprema K35 I K36 (uzdignute plohe) se u pravilu ne postavljaju na državne ceste“, stoji u odgovoru nadležnih iz Hrvatskih cesta.

Njihova reakcija pokazuje da se kružni tok smatra tehnički ispravnim i označenim prema svim propisima. Međutim, unatoč tome, očito postoje praktični problemi u prometovanju koje svakodnevno primjećuju građani i vozači. Iako Hrvatske ceste priznaju mogućnost dodatnih horizontalnih oznaka na kolniku, primjetno je da se odgovornost za problem djelomično prebacuje na vozače (pridržavanje propisa i navike), dok se manje pažnje posvećuje stvarnom iskustvu i izazovima s kojima se sudionici u prometu suočavaju.

Iako je zakonodavni okvir zadovoljen, moglo bi se očekivati više fleksibilnosti i proaktivnosti s njihove strane, prije nego li na bilo kakvu reakciju pozove crna kronika.

© 2014-2025. COMPAS portal - Sva prava pridržana.